Изпрати стари снимки от Видин и областта

Изгорелия пост и село Крачимир с красивата си природа

Туризъм - Пътеписи

Поста

След дълго отлагане, дойде ред за посещение и на "изгорелия пост" в местността "Равни кладенец" над село Крачимир.
2 април. Перфектно време за разходка в планината. Тръгнахме от Видин и в Белоградчик заварихме старта на състезанието Rocks N'Roll 2017. Все още има ентусиасти в този край, като Велоклуб "Скала" за подръжка на трасето, организация и т.н., поздравявам ги за усилията , макар и граничещи с лудост.
Rocks n Roll 2017

Връх Клепъц 830,7 м - царството на пепелянките. Някъде там има пещера и искам да вляза в нея, но ще го изкача през късната есен. Тогава всички отровни гадини ще са заспали.
На върха (Заеч, както го наричат в Крачимир) има останки от антична крепост охранявала главен път. Непосредствено до него е връх Майлова чука 631,3 м
Връх Клепъц

На разклонението за село Крачимир, стояха кротко и мирно бивши сгради на АПК. Напомняха за една отминала епоха. Последно, когато минах от там , бе миналата година и бяха здрави, на 2 април 2017г., вече разрушени.
разрушените сгради

За последна информация, търсехме жива душа в Крачимир и случайно попаднахме на Владо. Художник, иконописец,  реставратор и тн. Неочаквахме да попаднем на интелигентен човек и без да се съмнява в нас и въпросите ни за граничния пост, паметника и тн., да ни обясни всичко, което знае и ни нарисува карта. Обеща да събере стари снимки от селото и така да се запази част от историята му.
Владо от село Крачимир

Това е истинската изворна вода. Нищо общо с бутилираните.
Изворна вода

Крачимирската река. Приток на река Стакевска.
Крачимирска река

Спряхме на сечището. Няма ги дървосекачите от Гоце Делчев, Враца, Берковица и от къде ли не ... За дърводобива и сечището, ще напиша по долу.
Сечище Крачимир

Тръгнахме по един от пътищата от картата на Владо. От сечището тръгват 4 пътя и по-нагоре стават повече и шанса да тръгнеш по грешния е голям.
Все още може да се върви по старите граничарски пътища. На времето са вървяли камиони и джипове, сега се върви пеша и на места е трудно и така.
Стар граничарски път

И тук прекосявахме косо на хълмовете с цел по-бързо достигане на границата. Тук пътищата свършват в нищото и други започват от нищото. Дърварите са направили други пътища и е като лабиринт. При едно такова пресичане на реката видяхме каменни останки от сграда. В близост до река и до един от войнишките пътища. Предполагам, че са останки от стара воденица.
Останки от воденица

Белезите по дърветата започнаха да се виждат и това е знак, че сме на прав път и приближаваме.
Джонов е маркирал територия.
Джонов

Време е за следобедно разхлаждане.
Разхлаждане

След поредното косо пресичане  стигнахме точния път.
Път към границата

По пътя видяхме дърво с издълбано име, но странното е,  че името имаше Ъ, а реформата с премахването на старият правопис е през 1945 година.
Надпис на дърво

В близост имаше спомен и от 1959-та
Спомени от 1959 година

Нагоре  по пътя  ни очакваше дърво наподобяващо богомолка или някаво насекомо. Доста странна форма.
Дърво приличащо на извънземноДърво приличащо на извънземно

Стигнахме границата, на места е обрасло и ако си невнимателен ще подминеш пирамидитe и ще влезеш в сръбска територия.
На места все още личеше полосата.
Граничната полоса

Бутилка от бренди - спомени от "онова време"
Бутилка бренди

Стигнахме "Изгорелия пост" в местността Равни кладенец. Поста е запален през Втората световна война от немските войски. След 9 септември 1944г. вече немците са врагове и е имало битки на няколко места по границата ни с тогавашна Югославия. Битка не е имало само на връх Връшка чука.
За запалването на поста има сведения в Държавния архив.
Граничен пост No 27, намира се на 15 метра от държавната граница в района 356-та гранична пирамида.
Граничен пост над село КрачимирГраничен пост над село Крачимир

И тук граничарите ни през Сръбско-българската война от  1885 г.,  са водили битка със сърбите.  По данни от Областно управление - Видин, от техен каталог с войнишки паметници, на това място има паметна плоча на загинали войници през 1885 г.
Не знам от къде имат тази информация, а предполагам, че и те незнаят, защото има неточности в каталога им.
Единственото място, на което има струпване на камъни и е възможно да е имало паметник/паметна плоча е в близост до поста.
Останки от паметник

Предполагам, че мястото е това, защото паметниците на върховете Китка и Бовче било се намират до граничните постове.
Може да прочетете тук  ВРЪХ КИТКА, ВРЪХ Бовче било
За съжаление това е само хипотеза, защото паметната плоча липсва и местността Равни кладенец е голяма. Ние обиколихме 300-400 м.  около поста и не видяхме останки от плоча, но забелязахме заровени руски гуми.
Заровена руска гума

Местност "Равни кладенец" е гранична месност. Срещу нея в сръбско е "Крива поляна" и малко по-северно "Смелева чука".  Над "Равни кладенец" в наша територия е местност "Горна лескова/лесковица", а под нея е "Долна лескова/лесковица".
Гранични пирамиди

Снимки за спомен пред поста
Георги Иванов - ГонзоИвайло Цеков

Време е за спускане. Тук буковата гора е  на 130-160 години според стопанство "Миджур".
Вековна гора над село Крачимир Вековна гора над село Крачимир

От ляво на нас извира вода. Един от многото притоци, вливащи се в река Стакевска
Извор на вода

От тук се виждат и поляните на връх Ждребче, поста на връха се пада между селата Крачимир и Салаш. До последно си мислех, че това е "Изгорелият пост", но Илиян Иванов от село Крачимир ми показа снимка на правилния пост.
Поляни на връх Ждребче

Между нас и връх Ждребче е връх Крушка - 1325 н. м. в.
Връх Крушка

По-надолу се откри гледка и към връх Градишки рът 1025,2 н.м.в., и пътя, около него. На върха е имало антична крепост.
вр. Градишки рът 1025,2 м

В подножието на върха се събират два притока. За съжаление няма информация за имената им и името на реката, в която се обединяват.
Вливане на два притока

В близост до горното място се натъкнахме на втори каменен зид и останки от тухли и керемиди. Втора воденица.
Останки от воденица над село Крачимир
Останки от воденица

В близост до воденицата и притоците, на няколко метра има много кварцови камъни. Има ли кварц, има и злато.
Кварцов камък

Пристигнахме на сечището. Искам да напиша, че тук не се извършва санитарна сеч, а масова сеч. Рязани са дървета на трудно достъпни места, за да не може да се провери лесно, а и никой отговорен, не си дава зор да проверява. Рязани са диви череши и вековни буки.
Снимки от 13 декември 2015г.
Сечище Крачимир Сечище Крачимир Сечище Крачимир Сечище Крачимир

Информационният лист ни информира, че ДОСТЪПЪТ Е ЗАБРАНЕН БЕЗ ПИСМЕНО РАЗРЕШЕНИЕ. Защо е забранен ? Да не се вижда какво се сече ли ?
Информационна табела

Дами и господа от Община Белоградчик, Държавно Горско Стопанство "Миджур", Дирекция по горите от Берковица, горски стражари, граничнa и национална полиция, партийни дейци и всички останали. Гледайте си работата, защото ГОСПОДАРИ НА ЕФИРА търсят точно такива като вас.
Гората е съществувала много преди вашето раждане и се надявам да съществува много след вас.
Влизаме в село Крачимир и пак ми излезе пред очите последната къща с номер 108. Изоставена и много пъти обирана. Като я гледам е поне на 80 90 години, преживяла голямо крачимирско семейство, земетресения, войни и все още се държи. Този път реших да вляза в нея.
Къща в село Крачимир

Вещите са разхвърляни
Стара къща в село Крачимир

Започнах да търся стари снимки и открих човек живял в нея. Граничар, може би е служил на поста над родното му село или в този район. Пазил границата неприкосновена и са водили и престрелки с крадци на добитък, сръбски провокатори, бегълци и т.н. За да се отблагодари на този човек , България закрива училището в селото му и по този начин го убива. Така превръща селото му в най-бедната част на цяла Европа. Крадци обират дома му, дървари режат гората му, емигрират децата му, бият бабите и дядовците му за мизерната пенсия. Сигурен съм ,че ако беше жив с някогашното си мислене, щеше да хвърли бомбата на правилното място и ще стреля до последния патрон. Така мисля аз, не ангажирам никого с горенаписаното.
Граничар от село Крачимир

Още снимки може да видите в тази галерия - Изоставена къща в село Крачимир
На всеки жител в село Крачимир се падат по десет къщи. 10 жители на 115 къщи. Поредното обречено село с красива природа.
Стара къща в село Крачимир Стара къща в село Крачимир

На излизане от село Крачимир, като погледнеш на ляво се вижда крепост "Селището". Тракийска и антична крепост Селището се намира на 2.35 km североизточно по права линия от центъра на село Крачимир, близко до извора „Врелото". Има следи и от бронзовата епоха, т.е от XIX до IX в. пр. н.е. Крепостната стена е градена от ломен камък без спойка. Крепостта е със форма на трапец с размери 80х35х42х67 m. Близо до него върху трапец,  натрупан от пръст с размери 25/15 m са поставени в земята 8 грубо обработени плочи. Населението го нарича „Латинското гробище". До крепостта е връх Чуковица 620,3 н.м.в.,  а между тях е черния път за село Салаш.
Крепост Селището

На разклонението за село Крачимир се намира бившата 14 -та гранична застава "Чавдар" и Крачемирското врело.
Пещерата Врело тече подземна река. Дължината й е над 500 м., а дълбочината на места достига до 6 м. Реката е изпъстрена с мряна, която е снежнобяла заради липсата на хлорофил. Може да се разглежда само при ниски води - от юли до септември, но с лодка. При входа на пещерата реката излиза навън и се влива в близката Стакевска река, приток на Лом. Над Врело има останки от римска крепост. Предполага се, че обитателите й са се снабдявали с вода от тази река.
Според проф.Синьовски от Минно-геоложкия университет, карстовият извор "Врелото" ще бъде един от 50-те геотопа, които ще съставляват бъдещия Геопарк.
Тук може да прочетете разказ на Велко Атанасов за Врелото и село Крачимир
Заставата е туристическа хижа.
За съжаление май съм изтрил снимките от заставата и врелото. Пак ще ходя до село Крачимир, защото с Владо се разбрахме да ми намери стари снимки от селото и от граничният пост и ще снимам пак заставата и врелото.
Благодарности на Илиян от Крачимир и всички, които ми помогнаха с информация.
Това видяхме и преживяхме, аз и Георги.

Добави във

Submit to Delicious Submit to Digg Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Stumbleupon Submit to Technorati Submit to Twitter Submit to LinkedIn