Изпрати стари снимки от Видин и областта

Връх Бабин нос и стария граничен пост

Туризъм - Пътеписи

След двумесечен престой поради студеното време, продължителния снеговалеж и ниските температури, настъпи време за разходка из чукарите.
Два месеца разглеждане на топографски и всякакви други карти, и реших похода да е към връх Бабин нос и стария граничен пост в подножието му.
Тръгнахме с Георги от Видин към село Раковица и изоставената гранична застава НИСА.
Отначало исках да изкачим връх Черноглав и от върха да вървим по граничната полоса, и да стигнем до връх Бабин нос. Георги ме разубеди, че това е много разстояние и времето няма да стигне за този преход. В 12 на обяд стигхнахме до водохващането на село Раковица и от там тръгнахме пеша. По примерен път, разстоянието до върха е около 4 километра и по план трябваше в 17:00 да сме в началната позиция.

Граничният път е в добро състояние , на някои места
Стар граничен път

До пътя е приток на река Видбол. Извира на 300 м. североизточно от връх Бабин нос (1 103 m) в планината Бабин нос, на около 1 000 m н.в. под името Джоновец
стария път и реката

Хубавия път свърши и започна стръмния наклон. След снеготопенето земята е мокра и ходенето под такъв наклон е малко трудно. Подминахме инстересни места в реката и на връщане трябваше да ги снимам
Река Видбол

И тук много дървета са  засегнати от обледеняването преди 2 години.
горска рекагорска река

Кратки почивки, малко снимки и взиране в gps-а.
Раковишки балканРаковишки балкан

Нагоре в наклона, Георги случайно видя, някакви шарени камъни. На снимките, не се виждат ясно цветовете, но на живо са шарени.
Има медни, цинкови и други примеси. Георги е учил Геология и ми обясни цветовете , какви примеси са.
Имаше, бял и едно парче розов кварц (не е прозрачен). Според интернет, розовият кварц е бил много рядък и, където има кварц има и злато, но аз злато не видях, а с кеф бих си напълнил джобовете и за секунда ме обвзе златната треска, но върха беше далече и нямаше време за фантазии.
Шарен камък Шарен камък Шарен камък Шарен камък Шарен камък Шарен камък Шарен камък

Поредното изкачване.
Гора

Интересни скали на едно от възвишенията преди Бабин нос. Тук ми се допи вода и поисках вода от Георги, но се оказа, че и двамата нямаме вода. Реката беше далеч.. гадно
скали
Георги Иванов

Връх Милошов камък 1020 н.м.в. Гранична пирамида 386. На северния склон има сняг, а на южния е пролет. В близък план се виждат изпопадалите дървета от обледеняването и минаването от тук е невъзможно.
Милошов камък

Похода до тук беше на пряко през възвишенията и на места прекосявахме стар римски и в последствие граничен път. На места много запазен дори и за джип, но в голямата си част е обрасал с храсти и дървета. Сравнение с изкачването до тук е перфектен.
Стар граничен пътСтар граничен пътСтар граничен път

По дърветата имаше войнишки белези. Почти всички са от 70-те години. Представям си наряда колко е бил досаден.
Войнишки белези по дърветата

На много места имаше табелки, които виждам за първи път.
ТабелкиТабелки

Тази птица е много креслива. Все едно предупреждаваше горските обитатели , че идват двама натрапници. Това беше единственото животно, което видяхме.
Горска птица

На билото на върха намерихме гилза  8x50R Mannlicher, Произведена в Manfred Weiss Patronenfabrick - Будапеща, януари 1909 година.
Предполагам , че от 10-ти пехотен Родопски полк в началото на Първата световна война, като част от Втора армия участва в Тимошката и Овчеполската настъпателни операции, в атаката на върховете Китка, Калафат и Бабин нос.
Гилза от МанлихерГилза от Манлихер

След 3 часа изкачване , най-после стигнахме върха. На него има три пирамиди и триангулационна точка (пирамида)
На връх Бабин носНа връх Бабин нос

Планината Бабин нос се издига в най-западната част на Предбалкана и е разположена в България и Сърбия, като по билото ѝ от югозапад на североизток преминава държавната граница между, двете държави между пограничните пирамиди от № 367 до № 405. На северозапад чрез ниска седловина (450 м) се свързва с уединената височина Връшка чука, а на югоизток Белоградчишкия проход (580 м) и Коритска река (десен приток на Бели Тимок) я отделят от Светиниколска планина, която е част от Стара планина, а долините на Салашка река (десен приток на Арчар – от планинския рид Ведерник. На североизток се спуска полегато към Дунавската равнина, а на запад и югозапад – със стръмни склонове към долината на река Бели Тимок (дясна съставяща на Тимок) в Сърбия. Дължината им от северозапад на югоизток е 20 – 22 км, а ширината ѝ варира между 10 – 15 км. Максималната височина на планината е връх Бабин нос (1107,4 м), разположен на 6,2 км югозападно от село Раковица, Община Макреш.
Планината е изградена от палеозойски кристалинни скали и гранити.
Гранична пирамида 385(стара номерация)
На върха е имало кале/крепост/пост за охрана на пътя , който тук е пресичал планината. На почти всички върхове в нашият край има такива.
Има неправилна форма следваща конфигурацията на терена. Има приблизителни размери 250х130 m.
Връх Бабин нос

Останки от отбранителни траншеи
отбранителни окопи

Картечно гнездо или нещо подобно
Картечно гнездо

Поглед към върховете Три кладенци и Тресак. Много история има на тези върхове и ще направя поход и до тях, в бъдеще време.
Три кладенци и Тресак

Стана време да се връщаме обратно и да търсим стария граничен пост, който се намира на около 700 800 в подножието му.
На няколко места подминахме "останки от студената война", както каза Георги
Консерви

Граничен пост No20 - Бабин нос. През годините е надграждан и разширен. Предполага се , че е изоставен около 1960 година след примирието на СССР с Тито (Югославия).
Престрелките на тези места от 1948 до 1955/57 година са били ежедневие. Българските граничари са нападани от сръбски граничари, български диверсанти и антикомунисти останали в НРБ. Не са един или два случаите на убит граничен наряд.
По цялото протежение на граничната бразда през цялата 1950 и първата половина на 1951 г. са разположени войскови поделения на българската и югославската армия.
Нашето военно разузнаване още в началото на кризата (от 1948 г.) е разположило своите три оперативни разузнавателни пункта – във Видин, в Сливница (по-късно в София) и в Дупница. Там се съсредоточават най-добрите военни разузнавачи под командването на шефа на отдела за оперативно разузнаване, полковник (по-късно генерал-майор) Александър Карастоянов.
Поста се намира на мястото на друг античен пост или крепост. Изграден е на билото на рида, спускащ се от върха. Има неправилна форма с приблизителни размери 130х110 m. Поста по всяка вероятно е служил за охрана на пътя, който се е изкачвал по билото на същия рид, към връх „Бабин нос“.
Граничен пост под Бабин нос

Започна да се смръчава, а ние бяхме много далеч от началната точка и решихме да минем по по-дългия и не толкова обрасъл граничарски път, за да стигнем по-бързо и в тъмното да не сме в храсталаците. За съжаление не стана така, както го мислехме и замръкнахме в гората. За втори път ми се случва, да си светя с gsm в гората и усещането не е приятно, особено като чуеш наоколо вой от чакали и други звуци.
Полумрак

Това видяхме и преживяхме през този ден (събота). Не заваля  ледения дъжд, който очквахме, но на другия ден натрупа 10 см, снежна покривка.
8,701 км извървяхме пеша и 120 с мпс.

Добави във

Submit to Delicious Submit to Digg Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Stumbleupon Submit to Technorati Submit to Twitter Submit to LinkedIn