Изпрати стари снимки от Видин и областта

Връх Бабу и село Гюргич

Туризъм - Пътеписи

връх Бабу

От дълго време оглеждам връх Бабу и все не му идва редът за посещение. Района около село Гюргич е непознат за мен и беше време да го посетя.
11 декември неделя. Много топъл ден за това време от годината. Температурата беше около 20-22 градуса - перфектно за разходка из гората.
С Георги тръгнахме към село Гюргич и към връх Бабу и забележителностите в този район.
Минахме през село Гюргич набързо, защото бързахме за върха, а незнаехме пътя до него и колко време ще ни отнеме изкачването.
След кратки напътствия от местни жители , горе долу ни стана ясно. Уж.
Стигнахме до язовира над селото и от там се откри гледка към Бабу.
Язовир Гюргич

До язовира има две интересни постройки за празнуване. Тук се прави младежки събор в средата на месец Август.
Шатра Бабу

Следващата точка, която трябваше да стигнем по указанията е ловджийският фургон. Тук оставихме джипа и продължихме пеша нагоре.
Ловджийски фургон на село Гюргич

В близост до фургона в малко долче има пейки за отдих и чешма
Пейки

Пътя към върха е обрасъл с храсти и шипки. Има няколко гъсто обрасли дола и минаването през тях е трудно. Случайно минахме през някаква седловина между доловете и спестихме време и драсканици. На места личат иманярско-археологични изкопи.
Иманярски изкоп

Някакъв иманярски знак. Два камъка , един върху друг
Иманярски знак

В подножието на върха. А сега на къде ? От близо изобщо не изглежда елементарен, както се вижда отдалеч.
връх Бабу

Направиха ми впечатление, няколко дупки и пещерни образувания. Има много легенди за римско, турско, хайдушко злато, скрито в тези пещери.
По времето на "Бай Тошо" и негова дъщеря Людмила Живкова е идвала на връх Бабу. Чул съм няколко истории за това посещение и причината.
Милан Миланов е описал в книгата си “Тайните подземия на България” за Мистериозното посещение на Людмила Живкова на връх Бабу
През 90-те години военни, са направили секретна операция, а на любопитните им е казано, че уж издирват бегълци през границата.
Твърди се, че военните са разкопали някакво подземие, откъдето изнесли скъпоценни вещи, злато и тн.
Около върха има останки на антични села, манастир както и църква или параклис. По скалите на върха са намерени халки за закачване на лодки.
Според мен Людмила Живкова едва ли ще дойде на върха, заради панорамата.
Друга легенда за върха е , че който го изкачи го чака сигурна смърт. Е, за сега сме живи и здрави.
дупки на връх Бабудупки на връх Бабудупки на връх Бабу

Георги видя някакъв улей в скалите и решихме да опитаме изкачване по него, защото нямахме много време да търсим по-хубав път към върха. Оставаха ни 2-3 часа до залез, а трябваше и да спускаме.
Улей в скалата

Клоните и дърветета едновременно ни помагаха и по-малко пречеха. Имаше мъх по скалите и се пързаляше, и единствената ни упора бяха корени и клони.

От върха се откри невероятна панорама.
Панорама от върха

Изглед към село Превала (Монтанско) връх Типчан 940 н.м.в. и Язова планина
Изглед към монтанско

Село Средогрив
село Средогрив

Белоградчишкия венец с телевизионната кула
Белоградчишкия венец

Град Видин и църквата в село Капитановци
Видин

Селата Върбовчец и Гара Орешец, и старото село Орешец. В далечината е връх Магура с едноименната пещера.
Върбовчец и Орешец

Връх Косера 597,7 м наподобяващ венец
връх Косера

Време е да слизаме. Спускането в улея е по-опасно отколкото изкачването.
Улей в скалата

Това беше мистериозният връх Бабу. Заслужава си да се посети пак.

Слязохме в селото и спряхме на площада. Заговорихме се с четири възрастни жени. и четирите са сами (вдовици), както казват. Чакат стадото кози от паша, за да си приберат животните.
Виолета, Здравка, Витана и Мика. Да сте живи и здрави.
Бабички от село Гюргич

При нас дойдоха и бай Данчо и бай Гоцо. Оглушали са и трябваше да говорим много силно , за да ни чуят. Вижте ги , на шестимата пенсиите са общо 1000 лева. Дрехите са стари почти колкото тях самите. Пенсиите са им мизерни, живеят сами, но са усмихнати и разговорливи. Няма злоба.
Бай Гоцо и Данчо

Село Гюргич е последното видинско и най-далечно село. По-близо е до Монтана, отколкото до Видин.  За съжаление замиращо, като останалите села в северозапада.
През 2010-та година, откриха фотоволтаичен парк и май е единственото нещо, което е новопостроено тук. Предполагам, че работещите в парка са от селото.
През 2014-та година, потоп удави селата Гюргич и Плешивец. През село Гюргич минава река , която се казва Гюргичка бара и след като се слее с Карачица се нарича Нечинска бара. Тази река мина през малки водопади, вирове и интересни скали. Представям си през 2014-та година, колко вода е минала от там, щом е отнесла моста в селото и е събрала покъщнина на площада.
Втората събота на август се прави среща на три поколения, а събора на селото е на 24 май.
205 гласоподаватели обитават този партиен район и са търсени около изборите с много хубави обещания.
Старото име е Джургжица.

Училището е открито през 1884г и изоставено сто години по-късно. Основно народно училище Кирил и Методи.
Училището в Гюгрич

Някога са учили деца, а сега класните стаи са пълни с животински изпражнения.

От училището отидохме и в изоставената църква Св. Троица Гюргич.
Църквата в ГюгричЦърквата в Гюгрич

В двора на църквата има три паметника. Един оброчен(почти паднал) и два други от които единия е много обрасал. Предполага се е, че е попски.
ПаметникПаметникПаметник

До двора на църквата ,  някой гледа диво прасе. Много интересно и смешно животно.
Диво прасе

Като цяло, хората с които говорех на живо и в facebook, ми правят добро впечатление и са отзивчиви на досадните ми въпроси "това, онова къде се намира". Благодаря и на Бисер Ангелов за насоките.
ГюгричГюгрич

Преди влизане в селото, от лявата страна има много интересни малки водопадчета и река преминаваща през червени скали.
Водопад Гюгрич

Близо до водопада е Зимен дъб на възраст над 200 години. Странно как все още не е отсечено и продадено в Гърция или Румъния.
Зимен дъбЗимен дъб

На дясно от дървото се виждат застинали червени скали , като морски вълни.
Скали

Докато снимахме мина каруца с две възрастни жени. Орали са на нивата с рало. Такова не бях виждал от дете. Този начин на оране е труден и тежък и по този начин орат тези възрастни жени. В същото време, някой министър-олигофрен говори по някоя телевизия, че България се развива добре и сме европейци...
Бабички каруцаБабички каруца

Това видяхме в този слънчев ден , в това изостанало село, в тази изоставена част на България.

Св. Троица Гюргич

Добави във

Submit to Delicious Submit to Digg Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Stumbleupon Submit to Technorati Submit to Twitter Submit to LinkedIn